Badanie funkcjonalności strony internetowej

konwersja

Choć strony internetowe na pierwszy rzut oka dzielą się na ładne i brzydkie, ich przyjazność dla odbiorcy – i tym samym użyteczność dla właściciela – jest obiektem szeroko zakrojonych badań naukowych, łączących informatykę z komunikacją wizualną i psychologią.

Kluczowym zagadnieniem dla tych rozważań jest pojęcie konwersji. Konwersją nazywamy oczekiwane przez twórców strony działanie, wykonane przez użytkownika. Dla sklepu internetowego owym działaniem będzie zakup, dla cyfrowej biblioteki – założenie przez użytkownika konta i wypożyczenie książki. Dla portalu z newsami konwersją będzie po prostu dłuższy czas pozostawania na stronie i przeglądanie artykułów.

Hobbystyczni blogerzy często cieszą się z faktu, że ich strony odwiedzane są przez setki tysięcy ludzi. Ale dla przedsiębiorcy sam licznik odwiedzin nie świadczy o niczym. Większość wejść na stronę to tak zwany pusty ruch – przypadkowe kliknięcia osób, które surfują po internecie z nudów, znaleźli się u nas przypadkiem szukając czegoś innego, albo po prostu nie do końca wiedzą, czego szukają. Dlatego, by wiedzieć, czy nasza strona jest skuteczną reklamą naszej działalności musimy obliczyć tak zwany współczynnik konwersji. Jest to wyrażony w procentach stosunek liczby użytkowników, którzy weszli na stronę, do liczby tych, którzy wykonali na tej stronie oczekiwane przez nas działanie. Dla dobrych stron www konwersja wynosi zwykle między 1,7 a 2%.

Współczynnik konwersji bada się najczęściej za pomocą tak zwanych testów A/B. Tworzymy dwie wersje witryny (na przykład jedna z nich z białym, a druga z czarnym tłem), obie zamieszczamy na serwerze, który losowo wyświetla jednym użytkownikom wersję A, zaś innym – wersję B. Na koniec porównujemy wyniki. Może wydać się to zaskakujące, ale nawet takie drobiazgi jak przesuniecie pola wyszukiwania z lewego w prawy róg strony zmienia współczynnik konwersji o kilkanaście procent!

W tym miejscu warto wspomnieć o tak zwanym eye-trackingu, czyli śledzeniu ścieżki, jaką podąża wzrok osoby oglądającej stronę www oraz ile czasu zatrzymuje się on w określonych miejscach. Na tej podstawie wyodrębnia się pewne punkty węzłowe, w których powinniśmy umieścić najważniejsze informacje, by zwiększyć szansę, że zostaną zauważone i zapamiętane.

W internecie panuje dziś prawdziwy tłok, ale w walce o klienta wygrywa rzetelna wiedza, nie zaś krzykliwe hasła, jaskrawe kolory i puste obietnice.

Creative Technology

Piotr Kaczorowski

Władysława Broniewskiego 3c/15

80-524 Gdańsk

e-mail:

tel.:


Kontakt
Pola oznaczone * są wymagane.

Wyrażam zgodę na cookie. Więcej informacji.

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Zamknij